奥出直人のJazz的生活


by naohito-okude

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テナーサックス練習再開(3) アナリゼとソルフェージュ
Later in the English version.

2012年5月20日

いまシンガポールにいる。先月しばらく練習が出来たと思ったらテキサス州のオースチンに学会出張を10日ほどして5月12日に帰国。そのあと17日にシンガポールに飛んだ。5月は練習する時間がとれていない。しかし、いろいろな方法で工夫をしてやり方を検討した。そして、ようやくサックスを吹かなくても練習を気楽に行うことに成功した。もっともこのように言うと大げさだが、音楽教育で普通に使われている方法を日々のジャズレッスンに持ち込むことにしたのだ。それがアナリゼとソルフェージュである。

4月23日 4/23

Tone Quality

The length of the practice: 20 min

LongToneの練習
Practice of the long tone

メトロノーム 60
The tempo of the metronome: 60

スケール練習 15分

Cで長調のスケールを練習。
2分音符、4分音符で。
8分音符練習
裏を打つ練習が必要
膝と手を組み合わて裏拍をとる

4月24日 4/27

15分しか時間がとれない
ロングトーン
スケール
八分音符の練習をする。
メトロノームは60なのでゆっくりと拍を確認。
ダウンビートをしっかりと意識して、上がって裏拍にする。
右手で膝をたたいて、上がったところに左手をうつ。膝をたたいたところがダウンビートで左手にあたったところが裏打ちのビートになる。

4月25日 4/25

25分練習
ロングトーン、スケール、八分音符
だいたいできるようになったが、階名をあたまにおもって指を動かす、というのがもう一息。指が先行してします。ここを直すいい機会なので、じっくりと。
裏打ちはたぶん合っているけど、録音してみないとわからないな。

4月26日 4/26

早朝サックス20分終了。ようやくノンストップでできた。ちょっと筋肉が戻ってきたかな。ロングトーン、2分音符、4分音符。8分音符で3度でスケール、ダイアトニックコードでスケール、3音でスケール。あがったり降りたり。まだ疲れるけど、テンポ60でできたので、次はテンポ90に挑戦。テンポ120でできるようになったら、パターンの練習にとりかかる。今週どこまで行くかな。

4月27日

朝テナー練習。40分。テンポを90にして8分音符をウタウタウタとスイングで。3度、ダイアトニックコード、3音も大体できた。時々頭の階名より指が先行するのでもう一回この段階を続けるかな。階名で丁寧にスケールを歌ってからそれを運指に移すというのが、運指用の筋肉が回復するまでの課題。アンブシャーはほぼ戻ったが一番低いB♭とBのところがまだ十分にリードを鳴らせない。


4月30日 4/30

サックス。ロングトーン、スケール、3度、ダイアトニック、3音。テンポ90で全部行って大体20分。120に挑戦したがうまくいかない。次回挑戦する必要あり。

5月1日 5/1

That's All アナリゼ 階名でベン・ウエブスターの演奏やマイケル・ブブレやフランク・シナトラの歌に合わせて歌ってみる。何カ所かふとわからなくなるところがある。

今日はサックスのレッスン、しっかりと出来た。トーンクオリティに20分。テンポ120でロングトーンをたっぷりと練習。スケールを何度か繰り返して、四分音符で三度でスケールを上がる練習、ダイアトニックコード、三音をこれも何度か行う。次に八分音符で。これも20分ほど練習した。階名を意識しながら行うことが出来た。時々わからなくなって指がばたつくが、ここは何度も練習だな。運指の筋肉も八分音符で引きつるようなことはなくなった。あしたからはAebersold の教則本に戻る。

あと曲の練習も始めることにした。ここに15分ほど。選んだのはThat's All. ベン・ウブスターやジミー・フォレストのテナーサックスの名演がある。また歌ではフランク・シナトラ、最近ではマイケル・ブーブレのものがある。歌とベン・ウェブスターはB♭。テナーサックスだとCになる。またミファソシソミソ、とかラシドミドラドといった三度で展開するメロディ。コード進行も最初はダイアトニックで、CDEFGと進んでいく。というわけで、今のレベルにふさわしい。ちょっと集中して階名で歌えるようにした。また階名で歌いながらテナーでメロディを吹いてみた。問題なし。サブトーンもよく出る。チューナーを導入。演奏中に音が♭しないように監視。

5月2日

テンポを120にしてロングトーンとスケールの練習を20分。3度、ダイアトニック、3音の練習を20分。4分音符だと問題はないが8分音符はまだなめらかにはいかない。テンポを110におとして8分音符で練習。Aebersoldに合わせて練習20分、そのあとThat's All をテンポ60で20分くらい練習。合計1時間20分。大体普通の練習ができるくらいにアンブシュアも運指の筋肉ももどってきた。

曲の練習は、何度も音楽を聴き、しばらく歌い、記憶する。これはボーカリストが曲を練習するときの普通のやり方である。正しいピッチ(音高)をつくりながら曲を覚えていくのだ。
That's Allはメロディは簡単なので、そのとおりに歌うことは出来るが、それをそのままドレミの階名で歌うことはできない。また楽譜も3度音程のメロディでコード進行も最初はダイアトニックだし、普通にIIーVーIで終わるので、楽譜を見れば簡単にソルフェージュできる。だが楽譜をソルフェージュで歌うとなるとどうもうまくいかない。したがって、これが練習の目的となる。

そこでアナリゼをおこないながらメロディを階名で覚えて、それを運指に反映させるという方法で曲を覚えていくことにした。アナリゼとは文字通り楽譜をみてそこに記されている音楽を分析することだ。それをもとに、ソルフェージュで歌う。メロディのリズム、上がっていくか下がっていくか、強弱は英語のスタンダードでは歌詞が受け持つところなので、歌詞もしっかりと覚えていく。フランクシナトラとマイケル・ブブレがやはりB♭で歌っている。テナーだとCなので同じだ。

アナリゼの初期のレベルで時にに注目するのは音程 interval 、音高 pitch、音階 scale、階名 (syllable names) solmization systems 移動ド、そして音名 (pitch names)  alphabetic systems固定ドである。

楽譜をみてメロディをテナー サックスの指の動きに置き換えるという方法をやめる。代わりに、メロディを階名で頭の中で歌ってからそのメロディをサックスの指の動きに写し、そのときにピッチ、キーとハーモニーを確認するようにする。楽譜をみてそれを楽器で吹くことと、楽譜なしに心の中で階名でメロディを歌い、それを楽器で吹くという作業の間には大きな隔たりがある。この曲はCのキーであるため、耳で曲を覚えて、それを指の位置に置き換えて演奏することは簡単である。だがこの方法で行ってはいけない。耳で曲を覚えてそれを楽器で再生する方法を行ってはいけない。指で覚えるのではなくて頭で覚えてそれを指の動きに移すのである。頭の中では移動ドでソルフェージュをする。これがジャズの練習で非常に大切なことである。こうすることでハーモニーと調性の感覚を開発する。覚えた曲は12 のキーすべてで演奏をすることが出来なくてはいけない。

というわけで、That's Allはメロディは階名で歌えるようになった。つまりソルフェージュだ。テナーのフィンガリングとのカップリングはまだ身体化していない。指だけあるいは口で歌うだけはできるのだけれどね。

5月4日

今日のテナーサックスレッスン。ロングトーンを10分、Aebersoldの最初のレッスンを録音に合わせて2回、20分。運指と階名とを八分音符で一致させることがまだ出来ない。聞いたとおりに指を動かすことも楽譜をみて指を動かすこともここ3週間くらいのレッスンで出来るようになったが、頭の中の音と指を一致させるのは結構大変だな。メロディとしてはすっかり頭に中にはいっているので、歌手としてはこれでいいわけだけど。サックスの音を出す指使いはまあ大体入っているのだけれど、階名を頭に唱えながら運指をきちんとして八分音符で演奏するところに大きな壁があるね。オースティンではサックスがないのでイメージトレーニングに励もう。

5月14日

サックス練習再開。5月4日が最後だったから、10日ぶりだ。

例によって定番を。

20分 トーンクオリティ
全音符、2分音符、四分音符でC長調のスケールをゆっくりと。久しぶりなので不安だったが問題なく終了。

20分 スケール
4分音符、8分音符でスケール、3度、ダイアトニック3音、3音。テンポ90でできるようになったのでテンポ100で。だいたいできるようになったので、適当にフレージングしてやってみる。大体いい感じになったのでF長調のスケール、C短調のスケールを導入。

5分
曲を練習。That's All ベン・ウェブスターの演奏にあわせて、ピアノ間奏のところで吹いてみたり、ベン・ウェブスターのメロディーのカウンターをつけたり。YouTubeからベン・ウェブスターの演奏を参考に。

http://www.youtube.com/watch?v=l6JzxXs_I_M

ソルフェージュでは

ミファソシソミソシソミソソ
ミファソシソミソシソミソ
ラシドミドラド・ラドミドラド
ラソミレ

ミファソシソミソシソミソソ
ミファソシソミソシソミソ
ラシドミドラド・ラドミドラド
ラソミド

ドドラ・ドドラ・ドドラ
ドドラ・ドドラ・ドドラ
レレシ・レレシ・レレシ
レレシ・レレシ・レシソ
ミファソシソミソシソミソ
ミファソシソミソシソミソ
ラシドミドラド・ラドミドラド
ラソミド

大体大丈夫な感じだな。

サックスに触れることができないときに簡単なアナリゼとソルフェージュを譜面で徹底的にやったのでそれが練習にかなり反映している。このあたりで再入門第一段階終了。なんやかやで一ヶ月かかった。明日からはもう少し難しくする。

English Version

May 20, 2012

I am now in Singapore. I had practiced for a while last month but went to Austin, Texas to attend the conference for about 10 days and came back in May 12th. Then I flew to Singapore on 17th. I have not had enough practice time so far in May, but I examined the way in variety and ingenuity and I have finally succeeded in strolling in practice not blowing the saxophone every time. It sounds like much exaggerated, though what I meant is that I brought the methods commonly used in music education : analyze and solfeggio to my daily Jazz practice.

4/23

Tone Quality

The length of the practice: 20 min
Practice of the long tone
The tempo of the metronome: 60

Scale exercises 15 min
Tone Quality
The length of the practice: 20 min
Practice of the long tone
The tempo of the metronome: 60

Practice in C major scale.
2 notes, 4 notes

Practice in 8 notes
needed after beat practice
Combined with the hands and knees
Take the after beat

4/27
Only 15 minutes practice today.
Long tone
Scale
8 Minutes to practice notes.
The tempo of the metronome: 60 slowly check the beat.
Beat down firmly, up to the back beat.
The right hand taps the right knee at the down beat and hits the left hand at the after beat.

4/25
25 Minutes practice
Long tone, scale, 8 notes
Came to roughly the stage where I could move fingers while I think about a music phrase in my mind. Good chance here to acquire an ability of solfeggio. Almost acceptable, but need to record my performance.

4/26
Early in the morning, finishrd 20 minutes Sax practice. It was nonstop. I wondered if muscle came back. Longtone, 2 notes, 4 notes scale practice. In 8 notes, Major 3rd progression upward and downward in C major scale. The diatonic code progression. Still tired, but I tried at tempo 60. Tomorrow, I will challenge at 90 and then120. After that, I will be able to begin pattern practices. This week I wonder how far I will go.

4/27

The morning Tenor sax practice. 40 Minutes. And the tempo of 90 in the Jazz swing 8 notes. Diatonic code, and 3rd intervals up and down in C major. I will repeat this stage tomorrow because sometimes the finger movements preceded the melody in my head. I had to sing silently the music phrase in my mind and transfer it to a finger movement. I was not able to move the fingers in such a way because I still needed some practice to recover my finger muscles. The muscles around the mouth have almost returned into the condition I used to maintain, though need some extra practice to blow the lowest sounds such as B and B♭ in my tenor sax.

4/30

Sax practice. Long tone, scale, 3rd intervals , diatonic, 3 sound. Practiced all at the tempo of 90. last roughly for 20 minutes. I challenged the practice at 120 tempo but had not succeeded yet so I needed to chalenge this next time.

5/1

Tried to sing "That's All", the first tune in this lesson, according to the music of Ben Webster, Michael Buble and Frank Sinatra. Analyzed That's All for sorfeggio. There were some places where I could not follow the melody when I sang in sorfeggio.

Today I did the saxophone practice in a firm way. Tone Quality practice, 20 min. including a practice of long tones at the tempo 120. Scale practice: Practice C major scale in 2, 4, and 8 notes. Repeated 3rd intervals up and down several times in the key of C major, the diatonic codes and 3 sound. 20 minutes. Sometimes lost a finger and sound name coupling. No cramped finger muscles in 8 notes practices. Will back to Aebersold Etudes tomorrow.

Started the tune practice. Here about 15 minutes. The tune I picked up is "That's All." Well known by the performance of Ben Webster in B♭. Another tenor sax player, Jimmy Forrest played it in F. Singers such as Michael Buble and Frank Sinatra in B♭, which means C in tenor sax. It's easy to finger the melody. The melody of the song starts EFGBGEG, which means progress in 3rd intervals and the chords progress is in the diatonic way, means CDEFGG. So this song is suitable for this elementary level of practice. It was comfortable to sing this tune in sorfeggio and blow the melody in the tenor while singing in the mind. So far no problem. No problem of subtone blowing in the sax, too. Introduced a tuner. While playing the sax, we have to be careful not to blow the sound below the target pitch. To monitor this problem, the tuner is a "must".

5月2日

20 minutes practice at a tempo of 120, scales and longtone exercise. 20 minutes practice of diatonic, major and minor 3rd intervals in C major scale. No problem in 4 notes but still had some difficulties in 8 notes. Decreased the tempo to 110, then practiced on 8 notes. Practiced along with Aebersold for 20 minuits. Played "That's All" about 20 minutes at tempo 60. As total, 1 hour and 20 minuits practice today. No fatigue. Finger muscles as well as those around the mouth: embouchure, almost returned to the condition that can bear regular exercise burden.

Listening to the tune many times and singing it for a while and I tried to remember it. That was the regular procedure to practice the tune for vocalists. I needed to make the correct pitch while I was remembering the song. Melody of That's All follows 3rd interval line and is simple enough. I could sing it immediately and remember it. If I look at the sheet music, it is very easy to sing it in sorfeggio. Chord progression is diatonic and ends in a common II-V pattern. I can sing and play it if I look at the sheet music. However, it was quite difficult to sing in sorfeggio without looking at the sheet music. So it is to be the subject of the practice.

"Analyze" initial level includes concepts of pitch, scale, scale names (syllable names, solmization systems and movable Do) , and pitch names(alphabetic systems and fixed Do).  And there are several more terms to remember such as tempo, contour, timbre, meter, key, melody and harmony.

Here is the method I devised. First I analyze the score in terms of interval, pitch and scale and memorize the melody in solmization systems.

Also I tried to stop transferring the music note I saw on the sheet music to the fingering position of the tenor sax. Instead, sing in the head in the scale names and moving it to the fingerring position, then, check the pitch, key and harmony. The music notation of the song "That's All" is easy to play, but there is a significant difference between blowing with the sheet music and playing the sax while singing the melody in the scale names in the mind. Also both remembering the tune by ear and transferring it to the fingering position on the instrument are pretty easy because this time, the key of the tune is C. However this is not the way I should pursue, either. Never remember the tune by ear and play it. In other words, don' t remember the tune on your fingers but on your brain. Movable Do or sorfeggio is another important concept in practice jazz. Singing the tune in the scale names or the movable Do will develop a sense of harmony and key. We need to be capable to play the tune in all 12 keys.

So after several trials I was able to sing "That's All" in the scale names or sorfeggio. I have not succeeded in coupling the fingering position with the melody in the scale names. Today I could play the song in the sax if I did not sing the melody in the scale names in the mind or I was able to sing the melody in sorfeggio, but could not do both together yet.

5/4

Tenor saxophone lessons for today. Longtone with the first lesson of Aebersold recording. 10 minutes practice, two times. Total, 20 minutes. Had not put the fingerings and the scale names together when I played the exercise on 8 notes yet. Practice of last three weeks prepared me to play the melody by ear and play it while looking at the sheet music, but I had not developed the capability to identify the melody on my mind in the scale names with the fingering movement on the instrument. I had the melody in the head completely as the melody in the scale names, which was good enough as a singer though, but chanting in the scale names in my head with tenor sax fingering, especially in 8 notes became the chasm. I will challenge this in a method of image training at Austin, Texas next week.

5/14

Saxophone practice resumed. From 5/4 no practice for 10 days.

Regular exercise menu

Tone Quality
Long tone in a whole note, 2 note, 4 notes in a C major scale. I practiced slowly but did not have any difficulty for fingering and blowing though this was the first time since May 4th.

Scale Practice
3rd intervals up and down, diatonic codes, 3 sounds in 8 notes for 4 min in a tempo 90 and 100. Got good feeling. Then introduced two new scales: F major and C minor and practiced for 5 min.

Tune Practice
Played That' All with the piano backing of the music of Ben Webster, made the counter melody of That's All by Ben Webster. You will listen the song Ben Webster played in Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=l6JzxXs_I_M

In sorfeggio,

Mi Fa Sol Ti Sol Mi Sol Ti Sol Mi Sol Sol
Mi Fa Sol Ti Sol Mi Sol Ti Sol Mi Sol
La Ti Do Mi Do La Do/La Do Mi Do La Do
La Sol Mi Re

Mi Fa Sol Ti Sol Mi Sol Ti Sol Mi Sol Sol
Mi Fa Sol Ti Sol Mi Sol Ti Sol Mi Sol Sol
La Ti Do Mi Do La Do/La Do Mi Do La Do
La Sol Mi Do

Do Do La/Do Do La/Do Do La
Do Do La/Do Do La/Do Do La
Re Re Ti/Re Re Ti/Re Re Ti
Re Re Ti/Re Re Ti/Re Ti Sol

Mi Fa Sol Ti Sol Mi Sol Ti Sol Mi Sol
Mi Fa Sol Ti Sol Mi Sol Ti Sol Mi Sol
La Ti Do Mi Do La Do /La Do Mi Do La Do
La So Mi Do

During the time when I had not touched the tenor sax for 10 days, I had practiced the lesson in sorfeggio and analyzed the score extensively. Then when I resumed my practice today, the exercise of analyze and sorfeggio contributed not only to maintaining the physical ability but also surprisingly to improving the technique of the instrument a bit.

Here is the end of the tenor sax return practice lesson 1. All it took about 1 month. From tomorrow I will begin the lesson 2, which is a little more difficult than the lesson 1, of course.
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by naohito-okude | 2012-05-20 15:10 | Jazz練習